Bedrijfsbezoek Friesland Campina Leeuwarden
dinsdag 9 april 2013
Friesland Campina, de wereld van friese zuivel.
Een select gezelschap van precies 45 leden van de CCZF meldde zich op 9 april jl. bij de entree van de vestiging in Leeuwarden van Friesland Campina.
Na registratie en het omhangen van de noodzakelijke bezoekerspassen werden we met koffie en broodjes verwelkomd in één van de bedrijfskantines. Jac König, de manager Mobilitycentre, nam de aftrap met de korte inleiding over Friesland Campina nu, en de friese historie van wat 100 jaar geleden begon als de “Coöperatieve Condensfabriek Friesland”. Of zoals de Liwadders het destijds noemden: de ‘Condèns’.
Het boerencollectief, wat de bedoeling had om hun marktpositie en melkafzet veilig te stellen wegens gebrek aan moderne koelingsmogelijkheden, begon met ccFriesland eigenlijk in de kiem een wereldconcern. De basis van het verkopen van gecondenseerde melk groeide onder de coöperatie gestaag, in de loop der jaren, evenals de verschillende samenwerkingen, overnames en fusies met andere zuivelconcerns. Het buitenland wordt veroverd, diverse merken ontstaan, van Frisian Flagg, Bonnet Rouge en Dutch Lady, tot Botergoud, Optimel en Mona. In 2008 ontstond door de fusie van het inmiddels Koninklijke Friesland Foods met Campina het huidige concern Friesland Campina.
Voor de exacte historische tijdlijn kijk je op http://www.frieslandcampina.com/nederlands/about-us/history.aspx.
In drie groepen werden we door een deel van de Leeuwarder fabriek geleid. Hygiëne staat voorop, dus in groene jasjes, met mutsjes en met veiligheidsschoeisel. De start vond plaats in de blikfabriek, waar vanuit rollen staal de diverse blikverpakkingen in eigen beheer worden gemaakt. 24 uur per dag, uitgezonderd enkele feestdagen en onderhoud, wordt hier volcontinu gedraaid. 2000 blikjes per minuut, ruim een miljard per jaar! Ondanks het lawaai van het blikgeweld vertelden de rondleiders van alles over het proces van stansen, snijden, lakken, lassen en kwaliteitscontrole.
De vervolgstappen gingen langs de afdelingen waar de blikjes worden afgevuld met gecondenseerde melk, melkpoeder enzovoort. Althans, dat moesten we maar aannemen, in een dergelijke omgeving met voedingsmiddelen, die uiteraard sterk wordt bepaald door hygiëne, zie je feitelijk van het produkt niets. De melkontvangst is uiteraard gesloten, en de verdere verwerking en bewerking is dat eveneens, tot en met de verpakking.
Na de rondleiding werd de inwendige mens versterkt met een heerlijk buffet.
De heer Jarig Langhout, director Supply Chain Leeuwarden, nam de aanwezigen vervolgens mee in de internationalisering van Royal Friesland Campina door de jaren heen. Met name in het buitenland, MiddenOosten, Azië en Afrika, is de afzet explosief gegroeid en heeft dat onder meer geleid tot een stevige wereldwijde zuivelpositie, onderdeel van de big five. Dagelijks voorziet FC ruim een miljard consumenten van voedingsmiddelen.
Niet alleen melk en melkpoeder, nog steeds de basis, echter ook veel voedingsingrediënten vinden dagelijks hun weg naar de voedingsmiddelenindustrie en de farmaceutische sector.
De groeiambitie gaat steeds door, getuige de uitbreidings- en investeringsplannen. Daarnaast spelen aspecten als voortdurende innovatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid een grote rol binnen ‘onze’ Koninklijke ‘Condèns’!
Wat er al niet kan ontstaan uit een plas melk…